نی نی ما

اسباب بازی مناسب برای کودکان

1392/9/21 8:52
نویسنده : sara
448 بازدید
اشتراک گذاری



   

بازی یکی از کارکردها و نیازهای کودک محسوب می‌شود که ضمن سرگرم کردن کودک ، او را برای ورود به زندگی واقعی آماده می‌سازد. اما انتخاب اسباب‌بازی مناسب موضوعی است که باید مورد توجه خانواده‌ها قرار گیرد. هیچ چیز برای کودک جای اسباب بازی را نمی‌گیرد.
او با اسباب بازی خود تنها بازی نمی‌کند، بلکه اسباب بازی را تبدیل به موجودی جاندار می‌کند که با او دوست می‌شود، دعوا می‌کند، درد‌دل می‌کند، نصیحت می‌کند، نگرانی‌هایش را در میان می‌گذارد و استرس خود را تخلیه می‌کند. طبیعی است که در این بین اسباب بازی‌های مورد استفاده کودک نیز اهمیت زیادی دارد.
یادآوری دوران کودکی خاطره اسباب بازی های دلخواه را برای ما زنده می کند. چرا که اسباب بازی ها از عوامل عمده شادی و نشاط در کودک و همچنین ابزاری برای یادگیری و رشد هستند .
ژان پیاژه معتقد است که در گزینش اسباب بازی برای کودک باید دقت شود ، چرا که در شکل دادن به تمایلات عاطفی و روانی او نقش مهمی ایفا می کند و چنانچه در انتخاب آنها دقت و توجه کافی نشود ، تمایلات کودک ناخواسته به گونه ای دیگر شکل می گیرد.

والدین باید این نکته را بدانند که کدام اسباب بازی برای کودک مفید وکدام مضر است واسباب بازی که انتخاب می کنند مناسب همان سن باشد
برای مثال ،اسباب بازی مناسب از بدو تولد تا یک سالگی وسایل درخشان ورنگی است .اسباب بازی های متحرک وصدادار جغجغه ها، عروسک های رنگی قابل شست وشو وحیواناتی که چشم های آنها دوخته شده باشد نمونه ای از این وسایل است . در این سن کودک به جست وجوی اطراف خود می پردازد و هر چه را که دستش برسد در دهان می گذارد پس باید وسایل شکستنی و خطرناک را از دسترس کودک دور کرد
دوران کنجکاوی بیش از حد کودک ۳-۱ سالگی است، پس کتاب هایی نیاز دارد که صفحات آنها پارچه ای یا مقوایی محکم باشد وجنس اسباب بازی ها باید پلاستیکی یا پارچه ای باشد . استفاده از ابزار آلات موسیقی ماشین ها واگن های چرخ دار بزرگ برای کشیدن وهل دادن مناسب هستند. از خرید اسباب بازی های ریز و کوچک که سبب خفگی در کودک می شود باید خودداری کرد
درسن ۵-۳ سالگی کودک پیش دبستانی دائما درحال به دست آوردن مهارت های جدید است وبخش عظیمی از وقتش را نقاشی می کند مداد شمعی ،گچ آبرنگ برای نقاشی وسرگمی هایی نظیر پازل ،خمیر بازی،خواندن کتاب های شعروقصه و استفاده از وسایل ساده نجاری باغبانی وپزشکی برای این گروه سنی مفید است و از خرید اسباب بازی های الکتریکی باید خود داری کرد چرا که حس کنج کاوی کودک را کاهش می دهد .
کودک پیش دبستانی فعال و سرشار از انرژی است و نیازمند فعالیت هایی مثل دوچرخه سواری ، توپ بازی و…… است تا انرژی درونی خود را تخلیه کند

PLAY اسباب بازی مناسب برای كودكان

کودکان در سن ۱۲-۶سالگی احساس بهتری از خود دارد وفعالیت هایی را که سریع تر به نتیجه واقعی می رسد ، دوست دارد ، واز خیاطی کردن ، آشپزی کردن وبازی های فکری لذت می برد . کودک دبستانی به ورزش هایی نظیر شنا ، فوتبال و دوچرخه سواری و وسایل ورزشی مثل توپ بسکتبال ، راکت تنیس ، کفش اسکیت و…. علاقه شدید دارد از خرید تفنگ های ترقه ای و مواد آتش زا باید خودداری کرد . در این سن، بیشتر کودکان ونوجوانان مجذوب وشیفته بازی های رایانه ای می شوند . بازی های رایانه ای کودک را وارد دنیای دیگر می کند که اختیارش در دست آن است . به همین دلیل کودک از این بازی ها لذت فراوانی می برد . هماهنگی چشم ودست ، پرورش عضلات ظریف کودک و تسهیل کردن فرآیند یادگیری از مزایای این بازی ها است .
اما آسیب های روانی – تربیتی که باعث تقویت حس پرخاشگری ، انزوا طلبی وتنبل شدن ذهن می شود وآسیب های جسمانی از معایب این بازی ها است و برخی متخصصان مغز واعصاب معتقدند که بازی های پر هیجان رایانه ای که طی آن صفحه نمایشگر رایانه ای پی در پی از فلاش ها وشعاع خیره کننده نوری پوشیده می شود در نوجوانانی که از نظر عصبی ضعیف اند و استعداد ابتلا به صرع دارند تحریکات شدید عصبی ایجاد می کند.
پروفسور لی پیرمسون معتقد است که بهترین راه حل ، خارج کردن رایانه از اتاق کودک است و راه حل دیگری این است که پدر و مادر در بازی های رایانه ای با کودک مشارکت کنند که در این صورت می توانند بعد از پایان بازی محتوای آن را مورد نقد وبررسی قرار دهند . پس بهتر است پدران ومادران همراه کودک خویش به کوهستان ، راهپیمایی ، باشگاه ها و میدان های ورزشی بروند وبه بازی های مورد علاقه کودک بپردازند تا انرژی عصبی و روانی آنها تخلیه شود .
مضرات بعضی اسباب بازی ها را بشناسید
خوراکی نیست‌
یکی از نکات اساسی که در انتخاب اسباب بازی کودک وجود دارد این است که کودکان خردسال عادت دارند، همه چیز را به سوی دهان ببرند. بعضی از اسباب بازی‌ها مانند اسباب بازی‌های کوچک، دکمه، تیله و… ممکن است مجاری هوا را مسدود کنند و موجب خفگی شوند، به همین علت توصیه می‌شود تا سن ۳ سالگی اسباب بازی‌هایی در اختیار کودک قرار دهید که موجب خفگی او نشود. از طرف دیگر کودکان، مخصوصا بین ۶ تا ۱۸ ماهگی، به هر چیز گاز می‌زنند.
اسباب‌بازی باید از جنسی باشد که در اثر گاز زدن نشکند. برای این سن کودکان اسباب بازی‌های نرم و قابل شست‌وشو و نشکن مناسب‌تر است. توجه داشته باشید که قسمت‌های مختلف اسباب‌بازی خوب به هم متصل شده باشد؛ چون اگر زود از هم جدا شده یا بشکند؛ ممکن است قسمت‌های شکسته شده به کودک شما آسیب برساند.سربی نشوید

 

پسندها (1)

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به نی نی ما می باشد